System Administrator

Informare cu privire la indemnizația pentru creșterea copilului

DATE GENERALE

Persoanele care în ultimii 2 ani anteriori datei naşterii copilului au realizat timp de cel puţin 12 luni venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din activităţi independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, precum şi de o indemnizaţie lunară.

Cuantumul indemnizaţiei lunare este de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei naşterii copilului. Cuantumul minim al indemnizaţiei lunare nu poate fi mai mic decât suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinţă, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depăşi valoarea de 8.500 lei. (Valoarea indicatorului social de referință începând cu 01.03.2023 este de 598,019 lei). 

Cuantumul indemnizației lunare se majorează cu suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referință pentru fiecare copil născut dintr-o sarcină gemelară, de tripleți sau multipleți, începând cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de naștere.

În cazul în care o persoană realizează concomitent din mai multe surse venituri supuse impozitului se vor lua în calcul toate veniturile lunare încasate de aceasta.

Persoanele care în perioada în care sunt îndreptăţite să beneficieze de concediul pentru creşterea copilului obţin venituri supuse impozitului au dreptul la un stimulent de inserţie. Totodată, de stimulentul de inserție beneficiază și persoanele care își reiau activitatea profesională din concediu creștere copil, până la împlinirea copilului a vârstei de trei ani, respectiv patru ani, în cazul copilului cu handicap.

Beneficiază de aceleaşi drepturi şi una dintre persoanele care a adoptat copilul, căreia i s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei sau care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă, cu excepţia asistentului maternal profesionist care poate beneficia de aceste drepturi numai pentru copiii săi, precum şi persoana care a fost numită tutore. În situaţia acestor persoane, acordarea drepturilor se face ţinându-se seama de perioada de 12 luni anterioare celei în care, după caz, s-a aprobat adopţia, a fost făcută încredinţarea ori s-a instituit plasamentul sau tutela.

În cazul în care ambii părinți ai copilului îndeplinesc condițiile legale de acordare a concediului pentru creșterea copilului, cel puţin o lună din perioada totală a concediului de creştere a copilului este alocată uneia dintre persoanele care nu a solicitat acest drept. În situaţia în care, părintele ce nu a solicitat initial concediul pentru creșterea copilului nu solicită dreptul la concediul care îi revine, celălalt părinte nu poate beneficia de dreptul la concediu în locul acestuia.

La data de 07.12.2022, în Monitorul Oficial nr. 1173 a fost publicată Ordonanța de Urgență nr. 164/29.11.2022 care aduce unele modificări Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.  111/2010. Printre aceste modificări se află și perioada de concediu pentru creșterea copilului alocată celuilalt părinte care îndeplinește condițiile de acordare și anume, de la cel puțin o lună la cel puțin două luni.

O altă modificare prevede mărirea cu 50% a cuantumului indemnizației lunare, din indemnizația cuvenită pentru fiecare copil născut dintr-o sarcină gemelară, de tripleți sau multipleți, începând cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de naștere. Majorarea calculată nu poate fi mai mică decât valoarea minimă a indemnizației lunare prevăzută de lege.

Menționăm că prevederile O.U.G nr. 164/29.11.2022 la care facem referire mai sus precum și celelalte prevederi ale O.U.G 164/29.11.2022 vor fi puse în aplicare după ce Guvernul va actualiza în mod corespunzător Normele metodologice și va emite o hotărâre în acest sens.

În vederea solicitării acestor drepturi, Primăria municipiului Zalău, prin Direcția de Asistență Socială, vă stă la dispoziție pentru informații suplimentare.

DOCUMENTE NECESARE PENTRU SOLICITAREA

INDEMNIZAŢIE PENTRU CRESTEREA COPILULUI, CONFORM O.U.G 111/2010

  1. Cerere tip – D.A.S (Anexa nr. 1);
  2. Documente: acte de identitate ambii părinţi, certificate de naştere copii (pentru toți copiii aflați în întreținerea familiei), certificat de căsătorie, livret de familie(actualizat);
  3. Cererea înregistrată și aprobată de către angajator, pentru acordarea concediului de îngrijire a copilului începând cu data de __________(următoarea zi după terminarea întregului concediu post-natal/următoarea zi după naşterea copilului/ziua suspendării activităţii independente – după caz);
  4. Cerere către A.J.P.I.S - Sălaj, pentru acordarea concediului de îngrijire a copilului/stimulent de insertie începând cu data de __________(următoarea zi după terminarea întregului concediu post-natal/următoarea zi după naşterea copilului/ziua suspendării activităţii independente – după caz);
  5. Decizie/Act adiţional/Dispoziție (după caz) de suspendare a contractului de muncă(original/certificat cu originalul);
  6. Documentele eliberate de către Comisia de Expertiză a Persoanelor cu Handicap (hotarâre, certificat, plan de recuperare);
  7. Adeverinta de venit tip (Anexa nr. 2, se completează de către angajator);
  8. Adeverință școală/universitate care să ateste frecventarea formei de învățământ ,, curs la zi ” (pentru persoana care în ultimii doi ani anteriori datei nașterii copilului a avut calitatea de elev/student/masterand/doctorand, formă de învățământ ,, curs la zi ”);
  9. Documente constituire  P.F.A, I.I, C.M.I, A.F, etc (pentru persoanele care desfășoară activități independente);
  10. Adeverinţă de la C.A.S din care să reiasă că solicitantul a beneficiat/nu a beneficiat de concediu pre şi  post-natal (după caz);
  11. Dovada suspendării activităţii independente;
  12. Declarația unică;
  13. Adeverinţă de venit eliberată de A.N.A.F, pentru anul 2022 -2023, pentru ambii părinţi;
  14. Declaraţie pe propria răspundere a partenerului (în cazul în care acesta nu a realizat venituri și nu îndeplinește condițiile de acordare a concediului și indemnizației pentru creșterea copilului);
  15. Adeverința din care să reiasă faptul că celălalt părinte este salariat de la data de _________ și nu a solicitat acordarea concediului și indemnizației pentru creșterea copilului sau stimulentul de inserție conform O.U.G 111/2010 (doar în cazul partenerilor care beneficiază de statut special, respectiv, sunt angajați în cadrul M.A.I, M.A.P.N etc.);
  16. Angajament de plata (completat cu datele personale ale solicitantului) – tip;
  17. Declarație/Acord prelucrare date cu caracter personal (ambii parteneri) - tip;
  18. Extras de cont bancar pe numele solicitantului de drept (opţional, doar dacă plata se dorește a fi făcută într-un cont bancar);
Close Search Window