Consiliul Local Zalău este compus din 21 de consilieri aleși în condițiile legii pe o perioadă de 4 ani. Consiliul local are inițiativă și hotărăște, în condițiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepția celor care sunt date prin lege în competența altor autorități publice, locale sau centrale.

Consiliul Local are următoarele atribuții principale:

  • alege din rândul consilierilor viceprimarul, respectiv viceprimarii, după caz;
  • stabilește, în limitele normelor legale, numărul de personal din aparatul propriu;
  • aprobă statutul comunei sau al orașului, precum și regulamentul de organizare și funcționare al consiliului;
  • avizează sau aprobă, după caz, studii, prognoze și programe de dezvoltare economico-socială, de organizare și amenajare a teritoriului, documentații de amenajare a teritoriului și urbanism, inclusiv participarea la programe de dezvoltare județeană, regională, zonală și de cooperare transfrontalieră, în condițiile legii;
  • aprobă bugetul local, împrumuturile, virările de credite și modul de utilizare a rezervei bugetare;
  • aprobă contul de încheiere a exercițiului bugetar; stabilește impozite și taxe locale, precum și taxe speciale, în condițiile legii;
  • aprobă, la propunerea primarului, în condițiile legii, organigrama, statul de funcții, numărul de personal și regulamentul de organizare și funcționare a aparatului propriu de specialitate, ale instituțiilor și serviciilor publice, precum și ale regiilor autonome de interes local;
  • administrează domeniul public și domeniul privat al comunei sau orașului;
  • hotărăște darea în administrare, concesionarea sau închirierea bunurilor proprietate publică a comunei sau orașului, după caz, precum și a serviciilor publice de interes local, în condițiile legii;
  • hotărăște vânzarea, concesionarea sau închirierea bunurilor proprietate privată a comunei sau orașului, după caz, în condițiile legii;
  • înființează instituții publice, societăți comerciale și servicii publice de interes local; urmărește, controlează și analizează activitatea acestora; instituie, cu respectarea criteriilor generale stabilite prin lege, norme de organizare și funcționare pentru instituțiile și serviciile publice de interes local;
  • numește și eliberează din funcție,în condițiile legii, conducătorii serviciilor publice de interes local, precum și pe cei ai instituțiilor publice din subordinea sa;
  • aplică sancțiuni disciplinare, în condițiile legii, persoanelor pe care le-a numit;
  • hotărăște asupra înființării și reorganizării regiilor autonome de interes local;
  • exercită în numele unității administrativ-teritoriale, toate drepturile acționarului la societățile comerciale pe care le-a înființat;
  • hotărăște asupra privatizării acestor societăți comerciale;
  • numește și eliberează din funcție, în condițiile legii, membrii consiliilor de administrație ale regiilor autonome de sub autoritatea sa;
  • analizează și aprobă, în condițiile legii, documentațiile de amenajare a teritoriului și urbanism ale localităților, stabilind mijloacele materiale și financiare necesare în vederea realizării acestora;
  • aprobă alocarea de fonduri din bugetul local pentru acțiuni de apărare împotriva inundațiilor, incendiilor, dezastrelor și fenomenelor meteorologice periculoase;
  • stabilește măsurile necesare pentru construirea, întreținerea și modernizarea drumurilor, podurilor, precum și a întregii infrastructuri aparținând c─âilor de comunicații de interes local;
  • aprobă, în limitele competențelor sale, documentațiile tehnico-economice pentru lucrările de investiții de interes local și asigură condițiile necesare în vederea realizării acestora;
  • asigură, potrivit competențelor sale, condițiile materiale și financiare necesare pentru buna funcționare a instituțiilor și serviciilor publice de educație, sănătate, cultură, tineret și sport, apărarea ordinii publice, apărarea împotriva incendiilor și protecția civilă, de sub autoritatea sa;
  • urmărește și controlează activitatea acestora;
  • hotărăște, în localitățile cu medici sau cu personal sanitar în număr insuficient, acordarea de stimulente în natură și în bani, precum si de alte facilități, potrivit legii, în scopul asigurării serviciilor medicale pentru populație; asemenea facilități pot fi acordate și personalului didactic;
  • contribuie la organizarea de activități științifice, culturale, artistice, sportive și de agrement;
  • hotărăște cu privire la asigurarea ordinii publice;
  • analizează activitatea gardienilor publici, poliției, jandarmeriei, pompierilor și a formațiunilor de protecție civilă, în condițiile legii, și propune măsuri de îmbunătățire a activității acestora;
  • acționează pentru protecția și refîacerea mediului nconjurător, în scopul creșterii calității vieții;
  • contribuie la protecția, conservarea, restaurarea și punerea în valoare a monumentelor istorice și de arhitectură, a parcurilor și rezervațiilor naturale, în condițiile legii;
  • contribuie la realizarea măsurilor de protecție și asistență socială; asigură protecția drepturilor copilului, potrivit legislației în vigoare; aprobă criteriile pentru repartizarea locuințelor sociale; înființează ți asigură funcționarea unor instituții de binefacere de interes local;
  • înființează și organizează târguri, piețe, oboare, locuri și parcuri de distracție, baze sportive și asigură buna funcționare a acestora;
  • atribuie sau schimbă, în condițiile legii, denumiri de străzi, de piețe și de obiective de interes public local;
  • conferă persoanelor fizice romăne sau străine, cu merite deosebite, titlul de cetățean de onoare al comunei sau al orașului;
  • hotărăște, în condițiile legii, cooperarea sau asocierea cu persoane juridice române sau străine, cu organizații neguvernamentale și cu alti parteneri sociali, în vederea finanțării și realizării în comun a unor acțiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public local;
  • hotărăște înfrățirea comunei sau orașului cu unități administrativ-teritoriale similare din alte țări;
  • hotărăște, în condițiile legii, cooperarea sau asocierea cu alte autorități ale administrației publice locale din țară sau din străinătate, precum și aderarea la asociații naționale și internaționale ale autorităților administrației publice locale, în vederea promovării unor interese comune;
  • sprijină, în condițiile legii, activitatea cultelor religioase;
  • asigură libertatea comerțului și încurajează libera inițiativă, în condițiile legii.
  • consiliul local exercită și alte atribuții stabilite prin lege.

© Primaria Municipiului Zalau